Tips voor een betere nachtrust

Waarom is een goede nachtrust zo belangrijk?

Genoeg goede slaap houdt je hersenen gezond en zorgt voor herstel van het lichaam. Op korte termijn zorgt goed slapen voor een beter geheugen en meer concentratie. Op lange termijn kan goed slapen het risico op hersenaandoeningen zoals depressie, beroerte en dementie verkleinen.

Goede kwaliteit slaap is cruciaal als je gewicht probeert de verliezen. Tijdens je slaap is je vetverbranding actief en mensen met goede nachrust zijn meer gemotiveerd om de volgende dag te gaan bewegen.

Het is belangrijk om te herstellen van een zware work-out, het verwerken van alle prikkels op een dag (zenuwstelsel en hersenen), sterk immuunsysteem, stressbelasting, celreparatie en voor het goed laten verlopen van alle hormonale processen in ons lichaam.

Tijdens je slaap herstel en genees je. Emotioneel, mentaal en fysiek. Slaap zorgt ervoor dat al je systemen weer worden gebalanceerd.

Welke hormonen zijn belangrijk voor een goede nachtrust?

Melatonine is het slaaphormoon dat wordt aangemaakt als het donker wordt. Het is daarnaast ook een krachtige antioxidant dat vrije radicalen opruimt en veroudering tegengaat.

Groeihormoon is de ‘reparateur’ van al je lichaamscellen die ook ’s nachts zijn werk doet. Groeihormoon zorgt voor opbouw van je spiercellen en afbraak van vetcellen. Aanmaak van groeihormoon is essentieel voor je gezondheid. Slaap je slecht dan maak je er te weinig van aan. En…dit kan ook het afvallen belemmeren.

Slaap jij niet goed in? Wordt je vaak wakker s ’nachts? Wordt je moe/duf wakker in de ochtend en heb je moeite met opstarten? Of kom jij gewoon echt niet je bed uit in de ochtend…?

Tips voor een betere nachtrust

Slaap in een donkere kamer

Wanneer je nog tot in de late uurtjes gebruik maakt van je telefoon, computer of je favoriete serie nog ligt te kijken wordt de aanmaak van melatonine uitgesteld. Download de app f.lux op je computer als je vaak in de avond werkt. Deze app filtert het blauwe licht uit je scherm. Erg handig! Daarnaast kun je ook je Iphone op Night Shift zetten waardoor de aanmaak van melatonine minder wordt belemmerd. Leg je telefoon ook in een andere ruimte.

Avond ritueel

Bereid je lichaam voor op het slapen gaan. Neem een warme douche, lees nog even een boek en luister naar ontspannende muziek. Begin op tijd met je avond ritueel. Warm douchen, gezichtsverzorging en tanden poetsen. Begin er niet mee op de tijd dat je eigenlijk naar bed wilde gaan, maar een half uurtje eerder. En zet lekker ontspannende muziek op.

Etherische olie

De 100% pure Lavender olie van Young Living zorgt ook voor ontspanning en een betere nachtrust. Mocht je dit product willen bestellen, neem dan gerust contact met me op.

Notitieboekje

Het is belangrijk om je dag altijd positief af te sluiten. Pak je notitieboekje en schrijf de mooie dingen van je dag op. Waar je trots op bent met een leuke inspirerende quote!

Magnesium

In periodes van stress is het belangrijk dat je voldoende magnesium binnen krijgt. Nature-Min van Forever Living is ontwikkeld om je lichaam een optimale combinatie van mineralen en sporenelementen te bieden. Mineralen spelen een belangrijke rol in vele lichaamsfuncties. Nature-Min bevat een hoog percentage van o.a. calcium, fosfor, magnesium, ijzer, zink en mineralen van de zeebodem, welke bijdragen aan een goede gezondheid. Mocht je dit product willen bestellen, neem dan gerust contact met me op.

De tips hebben alleen voldoende effect wanneer de basis goed is. Dit houdt in: goede voeding, voldoende beweging, stressreductie en… geen/weinig koffie, alcohol en te veel snelle koolhydraten voor het slapen gaan.

Wat kan ik voor je doen?

  • Voedingsadvies
  • Hormoonanalyse
  • Persoonlijk suppletie advies
  • Achterhalen welke gebeurtenis je wakker houdt
  • Burn-out & Stress release advies

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Begin met chatten
Hi, hoe kan ik je van dienst zijn?