Waarom is slaap zo belangrijk voor de algehele conditie?

In het begin van het jaar 2021 heb je waarschijnlijk een plan voor jezelf vastgesteld om af te vallen of je algehele conditie te verbeteren. Het is de nu de tweede maand van het jaar. Zie je al resultaten of zijn er nog geen verbeteringen / verschillen? Laten we eens kijken naar je slaapkwaliteit en -patroon. Krijg je bijna elke dag van de week minstens 8 uur ononderbroken, diepe slaap? Als je al deze vraag met ‘nee’  hebt beantwoord, dan zie je geen gewichtsverlies of fitnessresultaten omdat je niet goed of niet voldoende slaapt. Het is een feit dat slaap net zo belangrijk is als lichaamsbeweging. Ze gaan hand in hand samen en zijn voor de algehele gezondheid en conditie van elkaar afhankelijk. Consistente lichaamsbeweging, met een wisselvallige slaapkwaliteit, leidt tot stagnerende resultaten.

Vet versus spier:

Als je minder dan 6 uur per nacht slaapt terwijl je een caloriearm dieet volgt, wordt het aandeel vetverlies met 55% verminderd en het aandeel spierverlies met 60%. Dit betekent dat je spieren verbrandt in plaats van vet.

Te veel eten:

Als je minder dan 8 uur slaapt, eet je meer en krijg je trek in koolhydraten. Als je minder dan 6 uur slaapt, kun je je calorie-inname met 30% verhogen en het tot gewichtstoename leiden.

Stress en Cortisol:

Als je minder dan 8 uur slaapt, verhoogt je je cortisolspiegel, waardoor je meer vet in je maag opslaat.

Ziek worden:

Als je minder dan 7 uur slaapt, heb je 3x meer kans om verkouden te worden. Slaap 8 uur of meer per nacht om je immuunsysteem sterk te houden.

Spierherstel:

Tijdens de slaap komt een groeihormoon vrij, wat bijdraagt ​​aan spierherstel en -groei. Een goede nachtrust is essentieel voor je gewichtbalans en/of fitnessdoelen. Als je geen goede nachtrust kunt krijgen, raad ik je aan om je geest volledig te kalmeren vlak voordat je naar bed gaat. Kijk ook eens voor meer tips naar deze blog:  https://kinesiologiebeinbalance.nl/slaapproblemen/ 

Wat kan je doen om stress te verlagen?

  • Bij stress helpt het om op een rij te zetten wat spanning geeft en juist energie geeft.
  • Plan je rustmomenten in om je zenuwstelsel bij te laten komen.
  • Praat er met iemand over die je vertrouwt.
  • Schrijf voor je gaat slapen 5 positieve dingen van de dag op.
  • Blijf goed voor jezelf zorgen d.m.v. goede voeding, bewegen/sporten en genoeg ontspanning. Ook supplementen kunnen bijdragen aan stress verlaging.
  • Probeer eens ontspanningsoefeningen of mindfulness.

Heb je last van slapeloosheid?

Vind je het lastig om te ontspannen? Heb je iets meegemaakt waardoor je constant onder stress staat? Voel jij constant de druk om te presteren? Of weet je niet wat de oorzaak is van je slapeloosheid? Ik help je graag om te ontdekken wat voor jou het beste werkt om weer rustig te kunnen slapen.

Ik maak ook op maat gemaakte voedingsschema’s en geef persoonlijk suppletie advies. Remedies en essentiele oliën kunnen ook bijdragen aan stress verlaging en een goede nachtrust.

Kinesiologie is geschikt voor iedereen, ongeacht leeftijd, met fysieke, mentale of emotionele klachten. Er wordt geen gebruik gemaakt van apparaten, naalden en/of (chemische) medicatie. Wil jij ook op zoek gaan naar de oorzaken van jouw hoofdpijn of migraine? Of wil je vrijblijvend advies of informatie? Bel dan direct: 06-38403931 of vul hier je gegevens in en er wordt zo spoedig mogelijk contact met je opgenomen voor het beantwoorden van al jouw vragen.

1 Comment

  1. Tamara schreef:

    Mijn batterij was op. Een drukke baan, jong gezin en een sociaal leven zorgden ervoor dat ik veel ballen aan het hoog houden was en geen ruimte en energie meer over had om voor mijzelf te zorgen.
    Hierdoor ervaarde ik veel stress gerelateerde klachten zoals een lage prikkelverwerking, moeheid, lage weerstand en emotioneel was ik op. Ik wist dat er wat moest gaan veranderen, maar hoe.
    Ik kwam bij Laura terecht. Vooral wanneer je emotioneel niet goed in je vel zit is een eerste indruk van belang om je wel aan zoiets over te kunnen geven. Laura gaf mij al direct een fijn gevoel. Ik voelde me welkom en begrepen. Ze neemt echt de tijd voor je en kan heel goed luisteren en denkt met je mee.
    De uitkomsten na de check van mijn lichaam waren voor mij heel herkenbaar. Na 3 bezoeken was het voor mij al een wereld van verschil. Ik stond weer met beide benen op de grond, straalde weer en had weer energie. Dat viel in mijn omgeving door anderen ook op.
    Het was de juiste beslissing om naar Laura toe te gaan.
    Ik ben haar erg dankbaar en kan haar aan iedereen aanbevelen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Begin met chatten
Hi, hoe kan ik je van dienst zijn?